
Adaptic samlet nøkkelkunder i Bergen og Oslo
Vellykket frokostseminar med 120 deltagere i Bergen og Oslo, og påfølgende eksklusivt kundeforum for et utvalg av våre nøkkelkunder.
Mer enn 120 deltagere deltok på frokostseminarene vi holdt i Bergen og Oslo forrige uke. Resten av dagen gikk med til et eksklusivt kundeforum med rundt 15 av våre nøkkelkunder. Det ble en verdifull arena for dialog, erfaringsutveksling og dypdykk i hvilke muligheter som ligger foran oss.

Vi så blant annet nærmere på:
- Hvordan energikostnader i næringsbygg kan fordeles smartere og mer lønnsomt
- Hvordan bruke Adaptic Økonomi for å fordele investeringer i grønne tiltak med leietakere
- Eksempler fra kunder som får bedre kontroll, bedre data og tydeligere verdiskaping for både seg selv og sine egne kunder
- En sniktitt på kommende funksjonalitet i Adaptic Cloud; koblet opp mot diskusjoner rundt faktiske behov samt mulighetene som ligger i ny teknologi
Bakgrunnen for samlingene lå i et opplevd behov om å samles rundt disse spørsmålene på tvers av selskap, størrelse og nedslagsfelt. Det skjer mye rundt energi i næringsbygg om dagen. På den ene siden møter vi stadig oppdaterte krav til bærekraft, digitalisering og smartere energibruk. På den andre opplever vi utfordringer rundt uforutsigbare påslag, komplekse fakturaløp og krevende kostnadsfordeling.
Sammen med noen av våre mest erfarne kunder delte vi erfaringer, identifiserte flaskehalser og diskuterte mulige veier videre for å møte både ekstern og intern kompleksitet enda mer sømløst. Diskusjonene understreket én ting: I en bransje med mange systemer, lite tid og komplekse eiendomsporteføljer er det viktig at teknologien forstår virkeligheten den skal speile.
Her er noen key takeaways og oppsummering fra disse to dagene:
Kostnadsfordeling: Små tall, store konsekvenser
Når man ikke helt forstår strømregningen, og et påslag man tror er 3 øre viser seg å være 12, kan avvikene bety store økonomiske tap. Teknologi muliggjør innsikt på en annen måte, og gjennom Adaptic Cloud kan kundene faktisk kontrollere at de betaler for det de skal, uten skjulte påslag. Kundene stiller seg bak behovet for en mer rettferdig og forståelig kostnadsfordeling, basert på faktiske data og ikke antakelser eller arealfordelingsnøkler. Når leietakere ser hva de betaler for, bygger det både tillit og profesjonalisering:
“Vi bruker Adaptic som en del av innsalg til nye potensielle leietakere pga. dette er med på å vise at vi har kontroll, og hvilken grad av profesjonalitet de kan forvente av oss”.
Backer Eiendom: Tidlig ute med egen energiproduksjon
Backer er en av Adaptics aller første kunder og har vært med på reisen over 10 år. På godt og vondt. Backer har på mange måter vært med å utforme Adaptic Cloud slik vi kjenner systemet i dag. Dette viser nytteverdien i et godt samspill og samarbeid mellom kunde og leverandør, slik at vi sammen kan skape morgendagens løsninger. Backer var tidlig ute med sol på tak og varmepumpeløsninger for egen varmeproduksjon, og har lært mye på veien. “I dag bruker vi Adaptic Cloud på hele vår eiendomsportefølje for energiovervåkning, rapportering og kostnadsfordeling til leietakere”.

Møller Eiendom: En energieffektiv snuoperasjon
Historien fra Harbitz Torg ble en viktig påminnelse om hva feil data faktisk koster. Da prosjektet ble overtatt fra entreprenør, var måleparken mangelfull og forbruket urimelig høyt. Sammen med Adaptic ble det gjort en enorm ryddejobb i målerstruktur og tagging. Resultatet var ikke bare kontroll, men en trygg forutsigbarhet slik at Møller endelig kunne stole på energidataene.
“Nå har vi et system som fanger opp overforbruk før det blir et problem, vi leverer data til kundene sånn at de har alt de trenger til egne rapporter og vi har kontroll på den ferskvaren energiforbruk faktisk er”.

Rapportering og data: Når går automasjon på bekostning av tillit?
Flere kunder ønsker mindre manuelt arbeid, men ikke mindre kontroll. Automatisering og AI er varmt velkomment så lenge det finnes transparens i utregningene, og man selv kan “trykke på knappen selv” før fakturaen går ut. Mange opplever at data uteblir eller må rettes opp manuelt, og ser et stort potensial i å bruke AI for å redusere antall touchpunkter. Samtidig er tilliten avhengig av transparent datagrunnlag, manuell validering, god tagging og klare rammer tidlig i prosessen slik at automasjonen faktisk sparer tid, og ikke skaper merarbeid.
Det nytter å snakke sammen!
Kundedagene viste at mange står i de samme utfordringene og i påvente av en felles standard er det nyttig å møtes for å dele erfaringer og tips til systembruk og via Adaptic finne en mer samlet best practice. Flere kunder foreslo mer jevnlige kundeforum for å dele praktiske tips, erfaringer og løsninger i systemet, og var tydelige på at slike møter har verdi utover det tekniske. Når vi løfter blikket sammen, blir både løsningene bedre og veien dit kortere. Så dette skal vi så absolutt gjøre igjen!
Takk til alle som møtte opp, delte erfaringer og utfordret oss.
Vi tar med oss alt dere kom inn med, og gleder oss til å vise hva som kommer.
Vil du være med neste gang? Følg oss på LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/adaptic-as/

